Més informació [ Detall d'activitat

 
1000260511   Espais de ciència, possibilitats i límits. Petits Talents Científics
2017-2018   Seminari. Educació Primària
  
   25/10/2017 - 28/2/2018 (20 hores) de 17:30h a 19:30h
   Institut Municipal d'Educació de Barcelona (IMEB)
   Pl. Espanya, 5 (Barcelona) 
  
Format   Presencial
Organització   Consorci d'Educació de Barcelona
  
   Una sessió de dissabte i en diferents llocs de realització: Univ. Manresa i CESIRE
  
Inscripció   12/09/2017 - 26/09/2017
  
Descripció i   Metodologia:   El programa Petits talents científics organitza un curs de formació per tal de fomentar l’experimentació, la indagació i la descoberta en l’aprenentatge de les ciències de l’alumnat d’infantil i primària.
El curs se centra en proporcionar a les escoles un seguit de recursos i orientacions pedagògiques que poden ajudar als mestres a introduir els espais de ciència com a organització metodològica enfocada en la participació i implicació dels nens i les nenes a l’aula.

Com a cloenda del curs i comptant amb la col•laboració de les escoles participants, se celebrarà un Encontre a Cosmocaixa els dies 25 i 27 d’abril de 2018, que consistirà en una Fira d’experimentació que permetrà que tots els infants de les classes dels i de les mestres participants gaudeixin d’un matí d’exploració amb els materials dels projectes que hagin estat elaborats durant aquest curs.

Organitzen: Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi)
Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB)
EduCaixa-Obra Social “la Caixa”
  
Objectius   • Fomentar l’experimentació, la indagació i la descoberta en l’aprenentatge de les ciències de l’alumnat d’educació infantil i primària.
• Proporcionar als i a les mestres recursos i orientacions pedagògiques per tal que puguin portar la pràctica experimental i la recerca a l’aula a partir de l’organització en espais.
• Afavorir la programació coordinada entre els docents dels diferents cicles d’un mateix centre educatiu.
• Despertar el interès de l’alumnat per a l’aprenentatge de la ciència. Canviar les idees preconcebudes sobre la ciència i els científics entre els infants.
• Millorar el nivell competencial de l’alumnat d’educació infantil i primària en ensenyaments científics.
• Promoure la relació dels centres amb altres centres i/o famílies per millorar l’atenció educativa i enfortir els àmbits competencials i de l’alumnat.
• Desenvolupar les competències professionals dels docents per adequar-les a les necessitats del context educatiu, social, digital, tecnològic i laboral.
  
Continguts   L’objectiu d’aquest curs és compartir amb els centres educatius un seguit de recursos i orientacions per a promoure experiències positives d’aprenentatge i acostament a la ciència a través de la implementació de l’organització en espais a l’aula. Quines característiques han de tenir les propostes? quins materials hem de fer servir? quins processos d’aprenentatge ens interessa que passin? quin hauria de ser el nostre paper com adults? S’abordaran aquests i altres dubtes de manera distesa a partir de l’anàlisi d’experiències existents i dels propis neguits.

Sobre aquestes temàtiques es duran a terme les següents sessions:

1 - 25 d’octubre de 2017. Espais de ciència, si, però com?. Per què és important tenir un espai de ciència? Quins criteris s’ha de plantejar la mestre per seleccionar les propostes i els materials que es faran servir.

2 - Dissabte 11 de novembre de 2017 (sessió 4 h). El Lab 0_6, un espai de ciències. La sessió constarà de dues parts:
a. Exploració dels espais del Lab 0_6 (Manresa)
b. Com treballar un concepte a partir d’espais de ciència: Descobrir i experimentar amb la llum.

3 - 29 de novembre de 2017. El paper de l’adult en un espai de ciència.

4 - 17 de gener de 2018. De l’espai de ciència a la indagació a l’aula. Com detectar bones preguntes investigables? Com desenvolupar una proposta de ciència a l’aula a partir d’elements sorgits en l’espai de ciència?.
5 - 28 de febrer de 2018. Sessió d’intercanvi d’experiències i seguiment de les propostes que s’estiguin desenvolupant a les aules i valoració conjunta.

Els Encontre: Fira d’experimentació del 25 i 27 d’abril de 2018 a CosmoCaixa clouran el curs. Són trobades d’intercanvi en les que hi podrà participar l’alumnat de les i els docents del curs. Consistiran en:
• Les propostes de ciència elaborades per les i els mestres on podran experimentar els infants de totes les escoles
• activitats científiques de CosmoCaixa per infants de 3 a 7 anys.
• Les propostes del Lab sobre rodes (UManresa)

A cada grup escolar se li assignarà una de les dues dates. Caldrà reservar els dies 25 o 27 d’abril de 2018 com a dia de sortida amb l’alumnat.

Totes les activitats del curs són gratuïtes però els desplaçaments no estan inclosos.
1. La coordinació del curs és a càrrec de Montserrat Pedreira (directora de Grau en Educació Infantil, Facultat de Ciències Socials de Manresa, UVic-UCC ) i Carme Alemany, mestra impulsora del projecte “Conèixer, descobrir i aprendre junts a través de la ciència” a l’escola El Roure gros de Santa Eulàlia de Riuprimer i col•laboradora de la FUB.
  
Avaluació   Les formadores faran un seguiment sistemàtic del treball de camp i de les modificacions operades a l’aula i al pati.
  
Requisits de  certificació   Assistència al 80% de les sessions, recollida de dades d’observació sistemàtica, anàlisi de la informació, reflexió, participació activa i propostes de millora.
  
Persones  destinatàries   La formació s’adreça als docents de 2n cicle d’educació infantil i de cicle inicial d’educació primària dels centres educatius sostinguts amb fons públics de la ciutat de Barcelona.

Per afavorir el treball cooperatiu entre l’equip de mestres de la mateixa escola, es prioritzaran les demandes dels centres que inscriguin dos dels seus docent
  
E-mail   bsin@xtec.cat
  
  
Calendari  
 Sessió 1   dimecres   25/10/2017   1730   1930 
 Sessió 2   dissabte   11/11/2017   0930   1330 
 Sessió 3   diumenge   19/11/2017   1730   1930 
 Sessió 4   dimecres   17/01/2018   1730   1930 
 Sessió 5   dimecres   21/02/2018   1730   1930 
 Sessió 6   dimecres   28/02/2018   1730   1930 
  


Generalitat de Catalunya
Departament d'Educació
Pla de formació permanent